home Kariera Metodyka sprzedaży B2B: jakie błędy najczęściej popełniamy?

Metodyka sprzedaży B2B: jakie błędy najczęściej popełniamy?

Dobry handlowiec jest na wagę złota. To on wpływa na to, że firma generuje przychody i ma wyrobiona markę. Bez tego niewiele da się zdziałać. Niestety, wielu sprzedawców popełnia kardynalne błędy. Radzimy czego należy unikać, by sprzedaż była efektywna.

Dbaj o stałych klientów

Wielu handlowców popełnia taki błąd, że zapomina o klientach, którzy są już związani z firmą i napędzają jej obroty. Tymczasem są oni niezmiernie ważni i wpływają na stabilizację finansową. Bez nich żadne przedsiębiorstwo nie mogłoby sobie wyrobić ugruntowanej pozycji. Trzeba pamiętać, że konkurencja na rynku jest ogromna. Stale powstają nowe firmy, które muszą w jakiś sposób pozyskiwać klientów. Rynek B2B jest szczelny, a klienci, którzy działają w branży co najmniej kilka lat są na wagę złota. Trzeba umieć o nich w jakiś sposób zawalczyć. Nawet jeśli wydaje się nam, że kontrahent nie będzie szukał niczego innego, możemy się bardzo pomylić. Jeśli dostanie intratną propozycję, a nie będzie się czuł jakiś sposób z nami związany bez zastanowienia przejdzie do konkurencji. Dlatego tak ważne jest, by metodyka sprzedaży B2B
uwzględniała również stałych klientów. Powinniśmy pamiętać, żeby od czasu do czasu złożyć im życzenia, dać drobny prezent na święta, spytać się o ich samopoczucie. W ten sposób będzie można opracować konkretną strategię i wpłynąć na pozycję firmy. Bez tego niewiele da się osiągnąć.

Oferuj produkty dopasowane do konkretnych potrzeb

Kolejnym często popełnianym błędem wśród handlowców jest to, że proponujemy produkty, które nie są na daną chwilę w ogóle potrzebne. Występuje często odwieczny konflikt interesów. Z jednej strony sprzedawca chce pozbyć się towaru, z którego czerpie zysk i ma największą marżę, a z drugiej klient potrzebuje zupełnie czegoś innego. Kluczem do sukcesu jest przede wszystkim uważne słuchanie klientów i proponowanie im dokładnie tego, czego potrzebują. W przeciwnym razie niewiele da się osiągnąć. Choć nie otrzymamy dokładnie takiej prowizji, jakiej potrzebujemy, to zyskamy lojalność. Jeśli kolejnym razem nasz partner będzie chciał znowu coś kupić, skontaktuje się z nami. Będzie miał pewność, że wszystko będzie działało tak jak trzeba i otrzyma dokładnie to, czego chce. To jeden z ważniejszych elementów wpływających na to, że metodyka sprzedaży B2B jest bardzo skuteczna. Tylko przemyślane działania wpływają na długofalowy i trwały efekt. Nie powinniśmy o tym zapominać. W przeciwnym razie nigdy nie pozyskamy znaczącego kontraktu.