home AMORTYZATORY, Motoryzacja, NEWS Zawieszenie samochodu – co najczęściej naprawiamy

Zawieszenie samochodu – co najczęściej naprawiamy

Zawieszenie samochodowe to mechanizm złożony z wielu części.

Zawieszenie samochodu to proces złożony z wielu części, które równocześnie ze sobą współpracują. Jego znaczeniem jest połączenie kół z resztą pojazdu.

W czasie zimowym, kiedy drogi polskie są w opłaknym stanie i dziur jest co nie miara zazwyczaj, części odpowiedzialne za wygodę drogi są narażone na uszkodzenia, Wykorzystanie ich zwiększają dodatkowo niskie temperatury oraz sól wykorzystywana do posypywania jezdni. Wiele elementów założenia jest wykonana z gumy i teflonu, które w takich warunkach wzmacniają i pękają – tłumaczy Stanisław Płonka, mechanik samochodowy z Rzeszowa.

Niezależnie z podzespołu, najczęstsze objawy awarii części założenia to poznawanie dochodzące z stronie kół. Wyjątkiem są amortyzatory, których zużycie prezentuje się kołysaniem auta na nierównościach. Z wizytą u mechanika samochodowego nie warto zwlekać. Do serwisu trzeba podjechać zawsze, jak samochód utrzymuje się inaczej niż zazwyczaj. Niepokoić powinny kolei w jego powodowaniu, stukanie, czy właśnie uczucie pływania na nierównościach.
Zazwyczaj do postawienia diagnozy wystarczy podniesienie auta na podnośniku. Posiadając dostęp do zawieszenia mechanik bardzo szybko określi źródło problemu – zapewnia Płonka.

Co zmniejsza się najczęściej?

Sworzeń – to temat łączący wahacz ze zwrotnicą. W czasie jazdy pracuje cały czas. Najbardziej irytują mu eksploatacji na dużym odcinku drogi, niezależnie z tego, czy samochód jedzie prosto, czy skręca. Cena w sklepie: ok. 40-60 zł. Koszt wymiany – ok. 30-60 zł.

Końcówka drążka kierowniczego – odpowiada za połączenie zwrotnicy z przekładnią kierowniczą. Najbardziej nie lubi pokonywania dziur podczas skrętu. Cena w sklepie: ok. 40-50 zł. Koszt wymiany – ok. 40 zł.

Łącznik stabilizatora – położony między kolumną McPhersona a drążkiem stabilizatora. Najgorzej znosi jazdę po dziurach w czasie skrętów i zawracania. Cena w handlu: ok. 50-100 zł. Wymiana – ok. 40-60 zł.

Wahacz – to ważna część, w jaką organizowane są tulejki i sworznie. Niektórzy producenci wprasowują je na pewne, przez co w razie awarii należy wymienić cały wahacz. Często poszczególne elementy można jednak wymieniać oddzielnie. Cena w sklepie: ok. 100-200 zł. Koszt wymiany – ok. 80-100 zł.

 

Amortyzator – element odpowiadający za stabilne pokonywanie przez auta nierówności. Najczęstsze awarie amortyzatorów to wybicie oleju bądź gazu wypełniającego jego środek. Zużycie amortyzatorów najczęściej objawia się pływaniem auta na nierównościach. Zazwyczaj amortyzator spokojnie wytrzymuje ok. 80 tys. km. Cena w sklepie – ok. 200-300 zł za sztukę. Koszt wymiany – ok. 100 zł za sztukę.

ga-zaw-03 ga-zaw-02 ga-amor-04 ga-amor-03